Maelstrom?

contact:
maelstromvzw@gmail.com
tel +32 484 149 333

Op dit ogenblik werkt Maelstrom aan een drieluik over de verhouding tussen Pers, Politiek en Poen.

 

Hoe is het zo ver kunnen komen dat mensen de media als hun vijand zijn gaan zien?

Vandaag lijkt iedereen alles te weten en niemand meer te geloven. Er woedt een felle strijd over wie wat mag zeggen en wat niet, via welk kanaal dat mag en wie daarover mag beslissen.

We zien censuur opduiken in vele vormen.

De rol van de onafhankelijke journalist wordt wereldwijd belaagd vanuit economische, politieke, religieuze en juridische hoek, en niet te vergeten: rechtstreeks door het publiek.

Journalisten en politici zoeken nieuwe kanalen om direct met hun publiek te communiceren. Traditionele media proberen een plek te vinden in deze nieuwe internet-orde.

foto: Jurgen Delnaet.

 

Hoe de verhouding tussen pers, politiek, poen en publiek zich de laatste decennia heeft ontwikkeld onderzoeken we in drie stappen:

Te beginnen met een close-up van een individu dat verbijsterd toekijkt hoe (zelf)censuur zich voltrekt in de Pers.

Over een two-shot van de complexe relatie tussen Politiek en Pers.

En eindigend met een totaalshot waarin Poen de rol van de Politiek overneemt in de Pers.

De drie stukken functioneren ook los van elkaar.

We baseren ons telkens op een casus uit de realiteit. Maar waar de journalist moet stoppen omdat ze zich aan de gecheckte feiten moet houden, kan de toneelschrijver door het prisma van de fictie een dieper inzicht bieden in de evolutie van de tijdsgeest, in hoe machtsverhoudingen schuiven en hoe mensen zich daarin staande proberen te houden.

 

Verleden

Theatergezelschap Maelstrom werd in 2015 opgericht door Thomas Janssens en Jorre Vandenbussche.

foto: Lucila Guich.

 

Samen maakten ze drie voorstellingen.

‘Kind van de Zon’ (2015) was een parabel over een machthebber en zijn handlanger die een eigen land oprichten. Bardia Mohammad maakte licht en decor. Mokhallad Rasem gaf regieadvies.

Productie ism Arenbergschouwburg. Met de steun van Provincie Antwerpen en het Vlaams Fonds voor de Letteren.

 

foto: Lucila Guich.

 

In ‘Brief aan mijn Kind’ (2017) werd Thomas’ brief aan zijn pasgeboren zoontje gecombineerd met de brieven die de toeschouwers ons stuurden. Per speelplek werden brieven verzameld en in de voorstelling geïntegreerd. Het publiek werd ontvangen in een bijzondere opstelling, gemaakt door Mikaël Wellens, en ondergedompeld in een maalstroom aan brieven. Geluidskunstenaar Ruben Nachtergaele maakte de stemmencomposities. Thomas Glorieux deed techniek.

Productie ism Arenbergschouwburg. Met de steun van het Vlaams Fonds voor de Letteren en de Vlaamse Overheid.

 

Voor de voorstelling ‘Solidariteit’ gingen ze op zoek naar de kern van dat begrip.

grafische vormgeving janenrandoald.be

 

Ruben Nachtergaele maakte opnieuw de geluidsmontages, Studio Sandy de beeldmontages, Mikaël Wellens de mobiele beeldschermen. Sam Loncke deed de productie, Arno Truyens en Kurt Vandendriessche techniek. We werkten samen met tal van middenveldorganisaties. Met de steun van De Expeditie, VictoriaDeLuxe, de Vlaamse Overheid, Het Vlaams Fonds voor Letteren, de stad Gent.

foto: Jurgen Delnaet.

 

De interviews die we voor de voorstelling afnamen vindt u hier.

 

deze website werd ontwikkeld door studiorgb